Kerkasiel afgesloten met een lach

Na 96 dagen is het kerkasiel voor de familie Tamrazyan voorbij. De familie is opgelucht, maar er is ook enige onzekerheid.
Kerkasiel in Bethelkapel afgesloten met een lach Den Haag Neo de Bono Bettelies Westerbeek AD.nl
De Protestantse Kerk in Den Haag besloot tot beëindiging van de non-stop kerkdienst in de Bethelkapel, nadat regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie dinsdagavond laat tot overeenstemming kwamen over een nieuw kinderpardon. Kinderen van afgewezen asielzoekers die langer dan vijf jaar in Nederland wonen, maken nu meer kans om hier alsnog te mogen blijven.

Het gezin Tamrazyan zat gespannen voor de televisie toen het nieuws bekend werd gemaakt, vertelt oudste dochter Hayarpi (21). Hoe ze reageerden toen de kogel door de kerk was? ,,Vol ongeloof. We hadden echt zoiets van ‘oké, wat nu?’ Het is namelijk zeker dat hun zaak nogmaals wordt beoordeeld, maar wat de uitkomst is weten ze niet. Dat ze onder de nieuwe regeling vallen hebben de organisatoren wel bevestigd gekregen van diverse Tweede Kamerleden. De familieleden zelf maken echter nog geen concrete plannen. Hayarpi geeft toe dat ze zelfs nog niet heeft nagedacht over wat het eerste is dat ze gaat doen zodra ze de kerk uitstapt. Haar broertje Warduhi (19) wel. ,,Hij is blij dat hij eindelijk weer kan voetballen. We hebben wel goede hoop dat we mogen blijven”, zegt ze.

Afgewezen
Het gezin Tamrazyan, bestaande uit vader, moeder en drie kinderen, kwam negen jaar geleden naar Nederland. Hun asielaanvraag werd na zes jaar afgewezen, waar ze tegen in beroep gingen. Toen de familie dreigde uitgezet te worden, zocht ze onderdak in een kerk in woonplaats Katwijk. Later ontvingen de familieleden kerkasiel in Den Haag. Dat begon op 26 oktober. In buurt- en kerkhuis Bethel werd een non-stopkerkdienst voor de familie gehouden, om de politie en andere overheidsinstellingen buiten de deur te houden. Tijdens een kerkdienst mogen zij namelijk een kerk niet binnengaan, stelt de Wet op het binnentreden.

De allerlaatste dienst in die reeks vond gisteren rond 13.30 uur plaats. Die dienst werd zeer goed bezocht. Een bezoeker had het over aantallen ‘waar de brandweer niet blij van zou worden’. De sfeer was feestelijk, maar volgens hem wel met een randje. ,,Iedereen beseft dat dit niet het eind van het probleem is, maar het begin van een discussie.”

Strenger
Daar is predikant Theo Hettema het mee eens. Hettema, ook de voorzitter van de Algemene Kerkenraad van de protestantse kerk in Den Haag, opende de
24-uurskerkdienst en sloot de laatste dienst af. “We hebben dan ook gebeden voor de mensen die niet zo’n geluk hebben als deze familie. Dat het kinderpardon is uitgebreid is een gul gebaar van de politiek. Maar hierna komt er een nieuwe regeling, die waarschijnlijk strenger wordt. De dienst is misschien afgelopen, maar het gesprek met de overheid hierover gaat door.”

Tijdens de persconferentie die volgde op de laatste dienst waren toch veel lachende gezichten te zien. Hettema sprak samen met PKN-secretaris René de Reuver en Hayarpi over de roerige afgelopen maanden. De dienst duurde 2306 uur, omgerekend rond de 96 dagen. In die tijd meldden zich bijna duizend voorgangers, die op vrijwillige basis naar Den Haag kwamen om een gedeelte van de dienst te leiden. Eerst nog vanuit Nederland, maar later ook van over de landsgrenzen uit onder meer de Verenigde Staten en verschillende Europese landen.

Nachtelijke uren
Hayarpi noemt in het bijzonder de Haagse vrijwilligers, die in het begin de dienst gaande hielden. ,,De nachtelijke uren werden toen vooral ingevuld door mensen uit Den Haag”, zegt ze. ,,Diensten die drie tot vier uur lang doorgingen, van bijvoorbeeld 2.00 uur tot 6.00 uur. Dat was zo bijzonder.’’

Ze uitte verder vooral haar dankbaarheid. ,,Ik wil politici bedanken dat ze een oplossing hebben gevonden. Ik bedank iedereen die heeft meegedaan aan de diensten. Maar ook mensen die thuis een kaarsje voor ons hebben aangestoken of die kaartjes hebben gestuurd.’’

Dank
Ook Hettema is vol dank ,,We hebben heel veel steun en aandacht gekregen. Nationaal en internationaal. Dat hielp ons volhouden.” In de laatste dienst las hij daarom een stuk voor over hoop. ,,We hebben de afgelopen maanden ondervonden dat je die altijd moet behouden.’’

Waar de familie Tamrazyan nu heen gaat is nog niet duidelijk. De familieleden blijven in ieder geval in de kerk totdat bekend wordt dat ze definitief mogen blijven. Over haar verblijf in Den Haag heeft Hayarpi in elk geval alleen maar goede woorden. ,,In de zomer fietsten we vaak met zijn allen van Katwijk naar Den Haag en weer terug”, zegt ze. ,,Dat deden we in de zomer. Dat waren lange tochten, maar zó leuk. Dan stopten we even in het Haagse Bos en gingen we picknicken.”

Hopeloos

De situatie van de familie Tamrazyan leek in eerste instantie hopeloos. Staatssecretaris Mark Harbers (VVD) bleef pleiten voor terugkeer van de familie, ondanks groeiende internationale media-aandacht. Volgens Hayarpi kwam het absolute dieptepunt rond kerst. Harbers zei toen dat de discretionaire bevoegdheid, het laatste redmiddel voor het gezin, niet werd ingezet. ,,Dat was een klap”, vertelt Hayarpi. ,,Kerst was voor ons altijd een feest, maar nu was het vooral heel jammer.’’ Het omslagpunt in de discussie was volgens predikant Hettema de steun van het landelijke CDA. Die partij begon twee weken geleden met een pleidooi voor het versoepelen van de regels rond kinderen in de asielprocedure. Politici van andere partijen reageerden gisteren echter ook verheugd op het nieuws. Zo gaf Jesse Klaver ‘een dik applaus’ aan de kerkdienst. Ook Martijn Balster (Haagse PvdA) was blij. ,,Den Haag heeft op een fantastische manier laten zien waar ze voor staat: vrede en kinderrechten.’’

Bundel gedichten na kerkasiel

Hayarpi Tamrazyan (21) brengt binnenkort haar eigen gedichtenbundel uit. De gedichten van de oudste dochter van het gezin dat tot gisteren kerk-asiel kreeg van buurt- en kerkhuis Bethel, gaan over onder meer het geloof en belevenissen van kinderen in asielzoekerscentra. Hayarpi schreef een gedeelte van de gedichten tijdens het kerkasiel, dat rond de 96 dagen duurde. Een voorproefje staat al op het blog van de vrouw en op de website van Stek Den Haag, een stichting die zwakkeren in de Haagse samenleving wil helpen.

Het kerkasiel van het gezin werd gisteren beëindigd, omdat de kinderen waarschijnlijk vallen onder de aangekondigde verruiming van het kinderpardon.

Bron: AD.nl

Auteur: Neo de Bono

Neo werkt aan inclusieve en coöperatieve stad en samenleving. En woont, werkt en kerkt als een moderne monnik in het Haagse Moerwijk